Een klein meisje in een grote wereld.

26 Jul

Op mijn lijst van Day Zero staat dat ik elke maand een berichtje ga plaatsen over een gelezen boek of een gekeken film. Deze maand ga ik het hebben over de film ‘The Borrower Arriety’. Het is een film gemaakt door Studio Ghibli. Deze studio is al in 1985 begonnen met het maken van animatiefilms en heeft vele bekende titels gemaakt. Ik heb ook bijna alle Ghibli films wel gekeken. Een aantal jaren geleden zag ik ‘Spirited Away’ en daarna wilde ik alle films gaan kijken. Natuurlijk wilde ik dus ook de nieuwe film van Ghibli, The Borrower Arrietty’ gaan kijken. Al helemaal toen ik hoorde dat mijn favoriete acteurs de voice actors zouden zijn.

‘The Borrower Arrietty’ gaat over Sho, een jongen die bij zijn tante gaat logeren. Wanneer hij bij zijn tante komt ziet hij een klein meisje, ter grote van zijn duim, in de tuin. Dit kleine meisje is Arrietty. Ze woont samen met haar ouders onder het huis van Sho zijn tante. Arrietty en haar ouders zijn borrowers; ze lenen voorwerpen van mensen. De voorwerpen die ze lenen zijn dingen die een mens niet snel zou missen zoals een suikerklontje of een tissue. Als Arrietty voor de eerste keer met haar vader mee mag om voorwerpen te gaan lenen wordt ze gesnapt door Sho die vrienden wil worden met Arrietty. Arriety haar ouders besluiten dat ze moeten verhuizen omdat Sho van het bestaan afweet. Maar als de hulp van Sho zijn tante op jacht gaat naar de borrowers, komen Arriety haar ouders erachter dat Sho nog niet zo’n slecht mensen is als ze dachten.

De Engelse trailer:

In de film is duidelijk veel aandacht besteed aan de omgeving. Het kleine huisje van Arriety en haar ouders ziet er prachtig uit. De tuin is ook erg mooi getekend. Het verhaal is wel vrij simpel en voorspelbaar, maar zeker de moeite waard. Natuurlijk is het een animatiefilm en is hij eigenlijk bedoeld voor kinderen. Maar in Japan kijkt iedereen naar de films van Ghibli en worden de films beschouwd als echte klassiekers. Wist je dat Ghibli de films gratis liet zien in de opvangcentrums na de grote aardbeving in Japan? De mensen waren er heel erg dankbaar voor omdat de films voor jong en oud zijn en zodat ze de aandacht even ergens anders hadden.

Ik moet zeggen dat ‘The Borrower Arrietty’ niet mijn favoriete Ghibli film is, maar hij ziet er wel erg mooi uit. Het verhaal is iets te simpel wat toch wel een klein beetje een minpuntje is. De muziek is, zoals altijd bij Ghibli, mooi en past goed bij de sfeer van de film. Mijn favoriet zal toch altijd ‘Spirited Away’ blijven vanwege het originele verhaal en de mooie vormgeving. Maar ‘The Borrower Arrietty’ is zeker niet de minste film van Ghibli.

4 Reacties to “Een klein meisje in een grote wereld.”

  1. Lauradenkt 27 juli 2011 bij 10:45 #

    Ik kijk eigenlijk nooit dit soort films, moet ik maar eens een keer gaan doen🙂

  2. Lulu 3 augustus 2011 bij 11:09 #

    Ik heb nog nooit zo’n film gezien, maar hij lijkt me erg leuk (:

  3. Abhorsen 3 oktober 2011 bij 11:07 #

    een van de mooiste films die ik ooit in mijn leven heb gezien

  4. Abhorsen 3 oktober 2011 bij 11:09 #

    ik heb hem wel in de orginele taal gezien moet ik wel zeggen, wat 9 van de 10 keer beter is dan de engelse of de franse versie

Geef een reactie

