Pomodoro

28 Dec

Het is weer kerstvakantie. En voor mij betekende dat altijd ‘O shit, na de vakantie heb ik een toetsweek en ik heb geen vakantie want ik moet dus leren’. Nu heb ik gelukkig geen hele toetsweek meer, maar wel een belangrijk tentamen. Ik merk dat veel klasgenoten eigenlijk niet weten hoe ze moeten leren, en dat lees ik ook veel terug op internet. Ik wist eerst eigenlijk ook niet goed hoe ik moest leren, maar bij mijn vorige twee tentamens heb ik de Pomodoro techniek gebruikt.

Wat is de Pomodoro techniek dan en voor wie is het geschikt? Voor mij is het geschikt, want ik  kan mij gewoon niet erg lang concentreren. Dus als jij net zoals mij na een halfuurtje leren een uurtje pauze wilt nemen, dan kan dit misschien ook voor jou helpen.

Bij de Pomodoro techniek heb je een timer of een kookwekker nodig. De eerste zet je op 25 minuten. Die 25 minuten ga je keihard zitten leren zonder iets anders te doen. Als dan de bel van je kookwekker of timer gaat neem je 5 minuten pauze om bijvoorbeeld een pot thee te zetten of een koekje te pakken. Of je gaat een liedje luisteren of het vuilnis buiten zetten. Bij deze 5 minuten moet je ook de timer of de kookwekker zetten en je moet echt na die 5 minuten weer doorwerken. Dus dan zet je de kookwekker of timer wee op 25 minuten, en dan neem je weer 5 minuten pauze. Als je vier keer 25 minuten hebt gewerkt en drie keer een korte pauze hebt gehad, dan neem je een wat langere pauze van een kwartier of een halfuurtje. Ook bij deze pauze moet je kookwekker of timer weer zetten zodat je daarna ook weer verder gaat.

Dus even samengevat:
25 minuten leren
5 minuten pauze
25 minuten leren
5 minuten pauze
25 minuten leren
5 minuten pauze
25 minuten leren
15-30 minuten pauze
En dit herhalen totdat je denkt dat je klaar bent.

Bij mij heeft dit erg geholpen. Normaal geef ik het leren al vrij snel op, maar nu blijf ik leren omdat het met al die korte pauzes wel vol te houden is. En als die bel gaat weet ik gewoon dat ik weer aan het werk moet. Klaar. Natuurlijk helpt dit alleen als je je er ook echt aan gaat houden. Zonder zelfdiscipline kom je er natuurlijk niet.

Op de website van Pomodoro kun je meer informatie vinden en ook een e-boek (pdf-bestand) downloaden. Dat boek ga ik deze weken ook lezen, misschien dat er nog wat interessante tips in kunnen staan.

En ik wens de mensen die ook toetsen of tentamens hebben veel succes!

Eén reactie to “Pomodoro”

  1. Lauradenkt 31 december 2011 bij 10:50 #

    Ik weet niet. Ik heb het zelf nog niet gedaan en ik heb het idee dat het mij niet gaat helpen, ik weet niet waarom.

Geef een reactie

